Wednesday, December 23, 2009

Kecewa.....

Tahun ni merupakan tahun yang di akhiri dengan kekecewaan... rasanya anjang tak pernah rasa kecewa macam nie..... sampai tak tahu nak kata.... nak ungkapkan perkataan 'mungkin ada hikmah disebaliknya.... " rupanye tak semudah yang disangka....

Ingatkan dah berpeluang melihat Kaabah di depan mata, meziarahi makam Rasul...
Persiapan semua dah sedia...kira dari sehelai stokin... dan macam2 lagi... hati nie Allah saja yang tahu.... terpanggil-panggil nak ke tanah suci. Harapkan nak naik haji anak2 masih kecik, takde sapa nak jaga lama2, maklumlah anak2 kita nie nakal2 cikit. Siapa yang sanggup nak jaga. Kena tunggu sampai bongkok baru dapat nak pergi.

Anjang dijadualkan bertolak pada 19 Dis..... tup..tup tunda ke.... 24 Dis.... masih boleh bersabar, belum rezeki. tiba2 petang tadi 7.00 pm, ditunda lagi... tak dapat pergi.. ada masalah... rasanya dah tak boleh tahan lagi. Semua dah siap... anjang pun takde masa nak gi umrah lagi.... dah naik sekolah, cikgu bukannye ada cuti tahunan. Nak tunggu cuti sekolah akan datang dah sarat pulak... Ya Allah, jika ini takdirMu aku terima.... buntu gak memikirkan. Ini baru dinamakan Tiram Trouble.... bukan Tiram Travel... seperti kata rakan2 yang pernah pergi dulu. Sesungguhnya Allah lebih mengetahui.... semoga anjang diberikan kekuatan untuk meneruskan tahun baru nie.... Azam baru...

Kenangan pahit 2009..... memang mencabar, semoga anjang akan lebih berjaya dan tabah di tahun mendatang...

Salam buat pembaca...

Sunday, November 1, 2009

Tetamu Allah.... seronoknya

menulis....memerlukan satu kekuatan...kadang2 kita berkata2 dalam hati...tapi hakikatnya...kita ni rupanya seorang yang sepi..... walaupun kita rasa dah cukup riuh rendah sendiri...

Tetamu Allah dah mula pergi menunaikan haji..... entah bila giliran anjang... selalu sedih bila melihat Kaabah..... dari TV... semoga sampai juga satu hari nanti... InsyaAllah

Sunday, September 6, 2009

Kenangan Ramadhan....

Pagi ni.... angin sejuk...dingin...hari nak hujan dah masuk 16 Ramadhan...
Bermakna..jap lagi kita raya...dan puasa akan berlalu...sedih bila mengenangkan adakah kita akan dapat bertemu dengan Ramadhan akan datang.
Ramadhan banyak kenangan, dari kecil....hingga usia meniti senja...
Sewaktu di UPM....sekitar 1993...bila Ramadhan, anjang akan ke masjid bersama teman tersayang...Janet (Jana)....berjalan bersama... solat terawih bersama...kadang2 jadi batu sujud bersama gak...sedar2 dah lama orang bagi salam. Pening kepala kira dah berapa rakaat...kenangan. Entah ke mana gerangan temanku yang sorang tu... semoga sihat dan dilimpahi rahmat selalu.

Dulu sewaktu arwah abah masih ada...pastinya bulan Ramadhan adalah bulan mencuba resepi...abah rajin membeli marjerin besar dan bahan kuih...bagi semangat anak2 buat kuih...tapi banyak yg masuk lubang sampah dari yang jadi...sekarang kalau buat biskut raya... teringat masa2 dulu. Jadi kenangan itu penting sebenarnya dalam hidup ini...

Lagu raya kesukaan.... Sepasang kurung biru.. Khairil Johari Johar, bila dengar lagu tu ingat arwah abah, dia pun tau anjang suka sangat lagu tu.... ada sesuatu yang tersirat.... lagi satu lagu M.Nasir...Satu hari di hari raya....pernah masa tu ada pujaan lagu mingguan...bila lagu raya masuk ranking...lagu pop lain semua terkeluar, lepas tu lagu raya cuma boleh masuk list selepas 15 puasa...dulu kan..radio famous...drama radio pun seronok...

Yelah...memang banyak kenangan suka duka...dulu raya baju baru dapat sorang satu adik beradik 12 orang...ramai, kami pun hidup sederhana je.. tapi kenangan itu cukup bahagia.
Bila masa berlalu dan abah pun dah takde... terasa satu kehilangan...raya terakhir bersama abah... abah pakai baju coklat gold... sedih je muka abah... abah tak suka bergambar, tapi tahun tu abah nak gak bergambar... ahh...sedih bila dikenangkan...dodol abah... belajar buat ketupat dengan abah...kalau tak pandai kena junjung ......... naga, ngeri masa tu. Jadi dengan menangis2 belajar sampai pandai, jadi bila buat ketupat ingat kat abah gak...

Abah memang tegas dan garang, mungkin anak ramai, kalau tak mungkin anjang tak jadi macam sekarang. Terima kasih abah. Sikit lagi anjang akan tamatkan cabaran abah untuk belajar hingga yang tertinggi. Sebab abah tak nak datang masa konvo diploma, abah akan datang masa degree je... tapi hakikatnya abah tak pernah berpeluang datang konvo anjang pun. Abah pergi sehari sebelum anjang konvo diploma.... memang sedih... janji tetap janji.... selagi mampu akan dikotakan. Al-Fatihah untuk abah dan abg ojan. Kalian tetap dalam ingatan.

Semoga Ramadhan ini adalah yang terbaik buat kita... harta kita adalah:
1. Apa yg kita makan dan habis
2. Apa yg dipakai dan lusuh
3. Apa yang disedekahkan...dan menjadi teman di alam seterusnya
Maka yang disimpan2 itu hanya pusaka...bukan harta kita...banyakkan bersedekah di bulan mulia ini

Selamat Hari Raya...maaf untuk segalanya

Sunday, July 19, 2009

Bila angin menderu.....

hidup itu sementara.....mati adalah jambatan ke alam akhirat. Semoga kita tidak terlalai dek godaan dunia yang sedikit cuma.....Al Fatihah buat keluarga yang telah pergi..ayahanda.. Jaafar bin Jamal dan abang Ojan, semoga rohnya dicucuri rahmat.

Saturday, April 11, 2009

video

selamat hari lahir.....sori kami lambat upload
walau jauh beribu batu.......namun kami tetap ingat...besday boys.
salam sayang dan rindu dari kami sekeluarga

Wednesday, March 18, 2009


Selamat hari lahir untuk Abdur Rahman bin Baharuddin ...17.Mac...skrg nie abang along dah 11 tahun... kalau tak solat dah kena rotan tu....
Sedap tak...makan kat kedai kali nie.

Ummi dan ayah mendoakan semoga abang along menjadi anak yang soleh... hidupmu dirahmati Allah swt di dunia dan akhirat.

....Kasih sayang kami...dan adik2 sentiasa bersamamu...
Selamat Hari Lahir...sayangku....along.